Black Friday Attacks

November 24, 2017

Säkerhetsexperter har upptäckt över 32.000 skadliga "Black Friday" -tema-appar som spoofar branding av de fem största online-återförsäljare i ett försök att skörda lukrativa kunddata och sprida skadlig kod.

RiskIQ-tekniken analyserade två miljarder dagliga HTTP-förfrågningar, 20 miljoner mobilappar och 300 miljoner domänrekord för att sammanställa Black Friday E-Commerce Blacklist-rapporten.

Det avslöjade att en i 25 Black Friday apps är falska, med minst 15 skadliga Black Friday apps för var och en av de fem största
 e-handelsvarumärkena. Varumärkena var anonymiserade i rapporten men en talesman bekräftade Infosecurity att de har en global räckvidd.
 

Med brittiska konsumenter som ensam att satsa 10 miljarder kronor i år under Black Friday-perioden. Nästa vecka är det ingen överraskning att cyberkriminella har hoppat på en upptagen tid för att driva egna intäkter.

 

Apparna sägs ha lurat på shoppare för att ange kreditkortsinformation eller inloggningsuppgifter för Facebook och Gmail, eller till och med att ladda ner informationstjälande malware och ransomware.

 

RiskIQ hävdade att de skadliga programmen även kan hittas på officiella marknadsplatser som Google Play och Apple App Store.

De fem största e-handelsvarumärkena som har studerats i rapporten har fått mer än 1450 svarta fredagsrelaterade webbadresser som är listade på svart eftersom de är kopplade till spam, malware eller phishing-kampanjer, enligt RiskIQ.

 

Nyheten kommer samma vecka som experter varnade detaljhandlare för att vara beredda för en peak i försök att dölja bedrägliga transaktioner under köpperioden.
 

ThreatMetrix hävdade att det skulle finnas minst 50 miljoner bedrägeribekämpningar kommande vecka, med scammers som letar efter att använda identitetsdata skördad från den stadiga strömmen av de senaste stora överträdelserna.

 

Domain Tools har också varnat konsumenter om potentiella bedrägerier fraöver, med en tredjedel (29%) planering att shoppa under Cyber ​​Monday försäljningsbonanza efter Black Friday.

I en ny undersökning avslöjade det att en av fem konsumenter hade blivit fångade av en online bluff.

Bland de märken som det hävdades mest skulle vara spoofed är Amazon (57%), Argos (26%) och Tesco (15%). Men även Ebay, Wish och Alibaba ska spoofats.

 

Please reload

Recent Posts

Please reload

Archive

Please reload

Tags

Please reload

 

PARTNERCONCEPT AB  I  UTBILDNING REKRYTERING I KONSULTING